Matrialepakker
 
Du kan hente min gratis materialepakke her
 
Du bruger min matrialepakke sådan:
 
Tag figuren V4 eller Aiko frem og giv den tøjet på
 
 
Gå op i Material for oven (det er materialerummet)
 
 
Tryk på den lille sorte trekant ved siden af Object og find figurens navn. Hvis det er tøjet
der er figuren, så find tøjets navn. Jeg har brugt tøjet Rose's Willow
 
 
Tryk på det Tools for oven som er orange her under, hvis det ikke er det i forvejen:
 
 
I det her tilfælde hedder Materialet Victorian_Materials
 
Gå i Matrialebiblioteket som vises ude i højre side
 
Tryk på den lille sorte trekant ... Materials ... gå ud på Rehder ... og på Rehder ... og ned på Victorian_Materials
 
 
Nu skulle du gerne have åbnet materialemappen og det ser sådan ud:
 
 
For oven hvor der står Material trykker du på den lille sorte trekant, og trykker på den del tøj som skal
have texturen på. Det vil være forskelligt hvad der står, alt efter hvad det er for noget tøj. Jeg har valgt den
øverste del af tøjet først. Så render man ikke rundt i hvad for en man nu har taget.
 
 
Dobbeltklik på den texture du vil have På fra materialebiblioteket.
 
Nu vil jeg vælge willowcloak samme sted hvor jeg valgte den anden del tøj.
 
Dobbeltklik på materialet der skal på, lige som før.
Gør det på alle dele.
 
Du kan også vælge tøjdelen her hvor du ser texturen hvis der er noget på.
 
 
Nogle gange er der flere dele i en ting tøj. Det kan feks. være en sløjfe eller et bælte.
Derfor skal man også vælge de forskellige dele oppe hvor der står Material.
 
 
Når du skal gemme din nye texture gør du sådan
 
Gå ud af den materialemappe du var i.
 
I Materialebiblioteket kan du oprette din egen mappe. Tryk på den lille sorte trekant.
Vælg Add new category
 
 
 
Skriv navnet på din mappe i linjen og tryk ok.
 
Find willovchaps som da du skulle have textures på og tryk på den.
Åben din mappe i biblioteket. Tryk på plusset i bunden.
 
Så kommer dette frem: skriv det navn du vil have på tøjet.
 
Tryk på material Collection
 
 
Tryk så på Select Materials som nu er aktiv.
 
 
Tryk Select all og tryk ok.
 
Nu skal du trykke på de dele tøj som før , en efter en og gemme dem
på samme måde.
 
Nu har du lavet dine Materialefiler.
 
Nu skal den bare laves om så du kan bruge den i Posebiblioteket.
 
Gå ind i dit drev der hvor du har dit Poserprogram. Gå ind i Poser 6...Runtime...Libraries....Materials
 
Find din mappe du lige har lavet ... højreklik på din fil der hedder noget med mc6 til sidst...
 
Tryk på Edit with Notepad ++
 
 
Nu åbnes filen som et script i notepad.
 
Marker 7.2 og skriv i stedet for 6. Hvis det er poser 6 du har brugt så står der 6 i forvejen.
 
Marker mtlCollection og skriv i stedet figure.
 
Nu skulle det se sådan ud:
 
Gå op i Gem som
 
Browsen kommer frem og nu skal du browse dig frem til din Pose mappe
 
som du har lavet til din figurs nye øjne.
 
Marker så mc6 og skriv i stedet for pz2 efter punktummet.
 
 
Hvis du har gjort det rigtigt ,så skulle dine nye øjne nu kunne bruges i posebiblioteket.
 
Når du går ind i posebiblioteket ser ikonet sådan ud:
 
 eller det er din figur i en dårlig udgave
 
Det må vi have lavet om
 
Dobbeltklik på ikonet for at se om det virker.
 
For at teste det skal du selvfølgelig ikke have texturen på dukken i forvejen.
 
Når du har sat øjnene på så Render
 
Gå op i file export Image
 
Gem som Png
 
Åben filen i dit Grafikprogram
 
Giv din figur en baggrund
 
Resize til 91x91 pixels.
 
Gå op i File...Save as som png
 
Brows dig frem til din Pose mappe og gem som. Filen skal hedde det samme som den anden fil (pz2).
 
Det vil sige at hvis dit tøj hedder kappe.pz2 så skal filen hedde: kappe.png.
 
Når du på ny går ind i mappen i Pose biblioteket så har pngfilen erstattet den hvide mand (eller din figurs billede).
 
Sådan gemmer du nye textures til Posebiblioteket
 
På samme måde gemmer du andre Matfiler, som hud og ny textures til tøj.
 
 
 
©Rehders-Design